söndag 2 oktober 2011

Pink for life

De små knallrosa sötvattenspärlorna får symbolisera intåget i oktober månad, som iallafall i helgen känts som en sommarmånad! Den rosa färgen är också mitt val för att visa stöd för insamlingen mot bröstcancer. Som jag skrev i förra inlägget går 40 kronor av alla sålda smycken under oktober till insamlingen Rosa Bandet. En kompis till mig skrev mycket klokt häromdagen på fejjan att det är tjatigt med dessa insamlingar, det borde gå på skattesedeln. Jag håller med! Men när det inte gör det.. så stödjer jag gärna Cancerfondens och Bröstcancerfondens insamlingar.

Ringar gör jag sällan, men fastnade för denna modell som är öppen och helt reglerbar och passar därmed alla fingrar. Den har tre öglor på varje del och i öglorna hänger det klasar med rosa sötvattenspärlor och två ljusrosa luciteblommr. Ringen är en riktig rasselring, kanske inget för kontoret, snarare för fredagsdrinken. Ringen har en tjock silverplätering. När jag ser i efterhand på fotot med blad/växter ser det ut som små rosa lingon..


Såld - blev en present till H på jobbet

Örhängen med silverkrokar och rosa sötvattenspärlor, en bra present kanske till en tjej i 8-10årsåldern eller nåt? Eller som det visade sig en trevlig tjej på mitt jobb som snarare är 25 :)

Halsbandet har en enkel berlock med sötvattenspärlor och facetterade glasstenar i svagt lilarosa. Kedjan är en grov kulkedja, längd 54 cm, kan kortas till önskad längd. Tänkte även här på att det passar allra bäst till en lite yngre tjej.

170 kr + porto
Avslutar med en favorittavla som också får vara en hyllning till brösten. Tavlan från 1594 hänger på Louvren men konstnären är okänd. Damen till höger är Gabrielle d'Estrées som var officiell älskarinna till kung Henrik IV av Frankrike. Att hennes syster nyper henne i bröstvårtan symboliserar att hon är gravid med kungens barn... Det är det här jag tycke är ballt med gamla tavlor, att det formligen kryllar av symboler och budskap i alla detaljer och gester, tyger, färger, val av blomsterarter och andra saker, som inredning, speglar, möblernas position etc.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar