torsdag 24 februari 2011

Collezione Jade

Jade är en halvädelsten som är extremt hård och tidigt användes till ibland annat vapen, sen har den blivit en vanlig smyckessten. Den grönfärgade jaden är den mest exklusiva men en gren av jaden kallas jadeit och finns i alla färger. De rosalila färgerna på stenen kommer av att de innehåller mycket magnesium. I Kina har jade alltid varit högt värderad, ungefär som guld och diamanter i västvärlden, och kallas för ”yu” som betyder ”den kungliga stenen”. Dessvärre kryllar det tydligen av varianter av jade som inte är jade. Men stenarna man köper är ofta ursnygga ändå..

Läs mer om Jade på sidan Stareyes som både har ett fint utbud av halvädelsten/ädelsten och sitter inne på mycket spännande fakta och information! Läs också mer om falsk jade hos Stareyes. 
Jag köpte en gammelrosa jade - eller om jag hade otur var alltså inte jade eller jadeit - på smyckesmässan i Älvsjö i helgen och gick loss direkt. Det blev en liten kollektion igen. I rosa. Igen. Intressant eftersom jag inte är en rosa person… Men jag kombinerade de fina stenarna med eldagat i lila och cerise samt vita sötvattenspärlor och luciteblommor.
Så oavsett falsk eller äkta jade kanske du är intresserad av något här? Min prissättning följer den vanliga och allt är min egen design, det finns också bara ett exemplar av allt jag gör.


160 kr + porto

160 kr + porto

bor i Malmö!



bor också i Malmö :)

bor också i Malmö! hela familjen.. ;)


Hela kollektionen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar