onsdag 9 mars 2011

Broschen - ett bortglömt smycke

Broscher finns sedan länge i klädhistorien. I början var den nog bara en enkel nål som man hade för att fästa ett tygplagg runt sig. Broscher hittar man ju ofta i folkdräkter och historiska plagg liksom bröllopskläder. Ett jäkla snyggt sätt att lyfta ett enkelt tyg eller en gammal kavaj. Själv har jag använt broscher i alla dess former: en gris i tenn med dinglande ben, rosor i olika stilar och material, glasstenar... På loppisar och second hand kan man, liksom i sin mormors lådor, hitta finfina broscher.

Jag hittade en söt brosch på en av Botticellis tavlor, han är ju min husgud :) Den verkar vara i skogens tecken, bladformad (ek?) och koppar kanske. Med diamanter och granater i mitten? Snygg är den iallafall.



Den här broschen gjorde jag för ett tag sen - i puderrosa sötvattenspärlor. Den passar bäst för en grov eller luftigt stickad sjal. Jag har också gjort en liknande till en kompis som ville ge sin mamma en fin födelsdagspresent. Om jag minns rätt skulle broschen passa till en mohairsjal hon stickat och det blev en fin kombination.

Härmed slår jag ett slag för broschen!
140 kr + porto

1 kommentar:

  1. Håller med dig! broschen är ett vackert smycke som är lite bortglömt idag. I alla fall blev min väninna mycket glad och nöjd med borschen som jag köpte av dig. Den passade henne perfekt. kram annelie

    SvaraRadera