onsdag 16 mars 2011

Pistagefärgad aventurin

Det som är kul med att göra smycken är att jag lär mig mycket om nya stenar och material. En sten som jag sett tidigare men som inte är jätevanlig i smycken är aventurin. Det är en kvartsten (kalcedon) som återfinns i t.ex. Brasilien och Indien. Och det fina är att den innehåller massa små mineraler som gör att stenen skimrar och glittrar, väldigt effektfullt även om stenen är slät och enkel. Stenens namn kommer sig av att det ser ut som att det glittriga hamnat i stenen av en slump. På italienska heter "av en slump" "a ventura" och det sägs, enligt Wikipedia :) att när glasarbetarna i 1700-talets Venedig av misstag tappade kopparflisor i glasmassan (och därmed fick ett nytt glas med glitter i) så gav man just detta nya glas namnet Aventurino. Ett namn som sedan använts till stenen. Den finns i flera färger rödbrun, gul, blå och grön.
Jag hittade jättefin aventurin som var skuren som små blommor, dubbelsidiga. Tillsammans med de lite pistagefärgade sötvattenpärlorna blev det en enkel kombination, lite sorbetkänsla. Armbandet är inte reglerbart, passar en nättare handled på cirka 16 cm. Låset är ett togglelås med ett hjärthänge.
180 kr + porto
Hänget till halsbandet är med en aventurin, skuren som en blomma, och en kvadratisk mörkare slät aventurin samt sötvattenspärlor. Hänget hänger på en ormlänkskedja som är 76 cm lång.


160 kr + porto
Örhängena blev mina favoriter, lagom långa och tunga! Krokarna är 925 sterling silver. Misstänker att det är skitsnygga till uppsatt hår, solbränna och vit linneskjorta...

140 kr + porto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar