söndag 27 mars 2011

Blå emalj och Hundertwasser

Jag köpte för första gången emalj, och i form av berlocker.Och jag har sedan ett par veckor klurat på vad det skulle bli av dessa. Så här blev det, ett armband och en halskedja.

Armbandet passar en handled på cirka 18-19 cm och är gjort av hamrade länkar. Längden går att reglera något då det har två slutöglor. Två blå hjärtan i emalj samas med stora vita sötvattenspärlor.


170 kr + porto

190 kr + porto
Halsbandet har en ljus silverpläterad kedja som avslutas med en hamrad länk, ett blått emaljerat hänge och en stor sötvattenpärla. Längd på kedjan 58 cm och hela hänget mäter 8 cm.
När jag började kika runt lite på designade smycken i butik insåg jag att emalj är superpoppis i vår. En av de mer kände smyckesdesignerna som gör emaljsmycken är Frey Wille. Kolla in deras sajt och njut av konsthantverk i världsklass!
Deras smycken har också ofta äkta konst som inspiration. Hittade bland annat en serie med smycken som de kallat Hundertwasser efter Friedensreich Hundertwasser. H. var självlärd österrikisk bildkonstnär, formgivare och arkitekt och var verksam under hela 1900-talet. Han är känd för bland annat ett av husen/kvarteren i centrala Wien. Han har också gjort mängde av färgstarka frimärken och affischer. Se bilderna nedan..

 

Tillbaka till emaljen - lätt att glida iväg här märker jag. Jag gillar ju konst.... Emalj är en ganska svår teknik, det är glas eller glasliknande beläggning som smälts fast på hårt underlag. Man använder en mer eller mindre lättsmält, i de flesta fall ogenomskinlig, vit eller färgad glasmassa. Resultatet kan bli annat än man tänkt sig och man måste ha verkstad för att kunna jobba med emalj. Men det verkar väldigt kul och lekfullt!

1 kommentar:

  1. Hundertwasserhuset i Wien har jag besökt, helt fantastiskt!

    SvaraRadera