söndag 12 februari 2012

Denim & oliv

Jeans är mitt favoritplagg, tror jag har 10 par som hängt med och spanar alltid på nya. Har också ett antal jeansskjortor. Det finns något hemtrevligt med jeans. Det är också ett väldigt tåligt och kul material och jeansfärgen i sig passar de flesta skandinaver.

Det finns inte så mycket stenar som går i denimblått men dessa glasstenar hade en opak färg och var klassiskt jeansblå. I lådan med smyckesdelar hittade jag också de två blå emaljhjärtana som fick utgöra dagens armband. Skrattar åt mig själv när jag tänker på mig själv som en icke-hjärt-person när det gäller smyckesdelar, men oj va mycket smycken jag gjort med hjärtan. Ha ha. Något för en psykolog att bita i J Armbandet är 20 cm långt. Örhängenas dingel bestå av samma denimblå glassten samt krokar i sterlingsilver.

170 kr + porto

110 kr + porto

Inspiration. Snygga klänningen från Gina Tricot för bara 249 pix!

Hittade en cool webb www.denimu.com – en britt i Skåne, Ian Berry, som gör denimcollage (se ovan) med utslitna jeans. Mycket inspirerande J De frostiga denimfärgade löven är mitt eget foto.



Jag är annars helt oliv. Jag har varit grön hela mitt liv men efter en liten överdos av grönt på 1970-talet där min mamma nog gick lite över styr med ett par gröna gabardinbyxor så använde jag inte grönt på hur många år som helst!!! Nu stickar jag en snygg sjal i grön ull, har en olivfärgad ullrock, en buteljgrön Himalaya Tenson, en grön fårboa etc etc. Jag har nu insett att jag älskar grönt och att jag passar i grönt, har melerade gröna ögon till och med. Blink.
Bilden till höger visar de av vackraste olivlundar. De ligger i Italien, såklart, och i regionen Kampanien (Campania) där Neapel är huvudstad. Just den här regionen heter Cilento och är full av 700-åriga olivträd. Bladen skiftar inte bara i oliv utan också i silver. Det här är utsikten från där jag brukar hänga på sommaren...

Samma sak här, det kryllar inte av olivfärgade stenar, så dessa i glas nedan fick bli ett armband varvat med lite stålfärgade metallkulor. Gillar att det var lite sparsmakat och åt det matta hållet.. Armbandet mäter 20 cm.
170 kr + porto

1 kommentar:

  1. Vilka fina bilder du tagit och smyckena är läckra som vanligt. Gillar särskilt det olivfärgade armbandet.
    Kram Kristina

    SvaraRadera