tisdag 14 december 2010

Peace, love and understanding

Hippierörelsen växte fram i San Francisco 1966 och hade sin höjdpunkt (när jag föddes) 1967 med Summer of Love i samma stad. Man var emot det kommersiella och karriär och statusjakt. Tror jag skulle blivit en fullfjädrad hippie! Idag köpte jag en tunika på Indiska till jul. Inser att själva köpet inte var direkt inspirerat av hippietiden, däremot mönstret på tunikan. Den indiska tunikan och hippietidens slagord ”Peace, Love & Understanding” gav inspiration till dagens smycken, tror de skulle platsat 1967. Dels på grund av utseendet, dels för att vissa stenar är vintage.



Peace, love, understanding & harmony.
 

Peace: vita tyngre kulor med bakelitkänsla, vintage, varvade med ljusvita träkulor. Reglerbar storlek.


140 kr + porto


Love: Tunga glaskulor, vintage. Liten strasskula i låset. Längd ca 19 cm.


sålt!
 
Understanding: gula, mot limegula, kompakta kulor, lite bakelitkänsla. Vintage. Strasslänk mitt i. Reglerbar längd.


sålt!
 
Harmony: vintage glasstenar, nya lampworkstenar, tibetsilver. Jag kan justera längden på begäran.


sålt!
  Sist men inte minst ett extra smycke, inspirerat av rosenbanden.
Transcendent: mörkblått organzaband, vaxad mörkblå pärla, små gråblå tjeckiska kristaller. Reglerbar längd.


90 kr + porto

För dig som vill snöa in på färgers betydelse. Ta det med en nypa salt. Vit = renhet Rosa = fruktsamhet Gul = glädje  Orange = uthållighet Blå = hälsa.
Ska fortsätta felsöka varför bilderna envísas med att rotera sig fel...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar